Sluta upp med bortförklaringarna

Jag sitter i en restaurang på Malta för att äta middag i lördags, omringad av nära och kära, när jag tyvärr som så många andra gånger tar upp mobilen för att gå in på Facebook, ni vet, kika lite.

I mitt flöde ser jag en artikel som Aftonbladet.se publicerat där skribenten jämför MMA och boxning. Artikeln i sig är väl någorlunda bra skrivet, där boxningens problem lyfts upp. Det är inte själva artikeln jag vill skriva om, utan ett litet stycke i artikeln som fick mig att längta hem från middagen för att få skriva ner några rader.

I artikeln nämndes Badou Jack, den forne super mellanviktsmästaren, där läsarna i ett kort stycke fick veta varför Jack inte är superpopulär i Sverige.

Stycket lyder:

– Badou är visserligen ingen media­personlighet. Men han borde vara större. Det går inte att komma ifrån att Badou är svart och inte heter Johansson.

Att Jack inte är en mediapersonlighet vet nog alla, och det är okej. Badou ska vara den han är och inte försöka vara någon annan för att skapa en ”buzz”, men att Jacks hudfärg och att han inte heter Johansson i efternamn skulle vara anledningen till hans anonymitet är ett skämt, jag är ledsen, det håller inte. Sluta.

Senast Badou gick en fight var den 14:e januari, detta år. En utmaning till alla er som läser detta, hur många intervjuer kan ni hitta med Jack efter det datumet? Hur mycket har hans PR-maskineri jobbat under den tiden han varit inaktiv? Hur mycket har det jobbats på att få ut Badous namn i nyhetsflödet? Hur mycket har det krigats för att behålla Jack relevant under hans lediga dagar? Det handlar inte bara om dem två gångerna du fightas per år, det räcker inte med det!

I boxning, som så många andra branscher, handlar det om paketering. Vem kunde tro att Ibrahimovic skulle ses, enligt många, som Sveriges främste idrottsman och en jäkla bra affärsman? Lutade han sig tillbaka och rullade sina tummar? Fotboll är förvisso en betydligt mer populärare sport i Sverige än boxning, men jag kan garantera att det har jobbats en hel del på Zlatans image, på paketet Ibrahimovic, och hur man ska lyckas få ut namnet ”Ibra” till ”mainstream” folket. Tro inget annat.

Att få för sig att det är svenska folkets uppgift att ta reda på vem Badou Jack är, är en extremt naiv tanke. Det är Jacks uppgift (om han så önskar) att presentera sig till svenska folket och fylla på ledet av Jack fans. Följare som kommer sitta uppe till klockan 6 på morgonen för att se honom fightas. Ingen kommer få för sig att på en måndag googla Badou Jack för att se vad han gjort dem senaste 5 månaderna. Det kommer inte ske.

Hade det fungerat för ett företag med inställningen: Vi har en fantastisk produkt, men det är kundernas uppgift att ta reda på vilka vi är.

Självklart finns det nötter där ute som anser att Jack har fel hudfärg. Tyvärr finns dem människorna där ute. Men att tro att dem är anledningen till att Jack inte är mer populär i Sverige är bara fel, jag är ledsen. Den ursäkten flyger inte.

Innan ursäkts-essen rycks fram ur rockärmen om varför Badou Jack inte är mer populär än vad han är, kan vi inte alla bara enas om att Jack lagt sitt fokus i USA, och att det kan vara den simpla anledningen till att han inte är lika populär i Sverige? Kan det vara så enkelt?