Tre hjärtan

Den här veckan har man märkt av att folk tränar lite extra. Man smyglyssnar och hör lite svagt hur folk pratar stolt över att de lyckats få in träning måndag, tisdag, onsdag, torsdag. Otroligt bra tänker vi och självklart ska man vara stolt. Att få in fyra träningspass i veckan som en ”vanlig motionär” är över det ”normala”. På den senaste tiden har vi pratat en del med våra nära och kära om hälsosam träning och vad målet är med träningen. Många i vår omgivning inspireras av vår entusiasm och engagemang för träning och vi blir ofta tillfrågade om vi kan hjälpa dem på traven. Och självklart kan vi och vill vi det!

Vi märker däremot att vi alla tänker olika kring träning och dess inverkan och betydelse. Vi frågar ofta vad de vill ha ut av träningen och det vanligaste svarat är: ”Jag vill bli smal”, ”Jag vill få bort min muffinmage”, ”Jag vill få bort gäddhänget och få schyssta armar” etc. 

Dessa svar är inte ovanliga, snarare vanliga! Här om dagen när vi tränade på Fresh fitness vasastan med en vän till oss så pratade vi om allt och inget. Plötsligt nämner en av oss, (Cornelia), att ”all träning kommer göra oss gott och att vi hoppas på att leva ett långt och friskt liv”. Träning ska ju vara kul och något man frivilligt vill göra för att bygga upp en stark och hälsosam kropp och knopp, visst?

Det känns ibland som att samhället vi lever i idag har svårt att finna en balans. En balans där det faktiskt är okej att göra saker och ting med måtta, träning i detta fall. Det känns som att många har uppfattat träning som att man måste träna på elitnivå där minst två pass om dagen ska klämmas in. Vad hände med att det faktiskt räcker med tre pass i veckan? Vi kanske inte har, eller är (långt ifrån) exemplariska när det gäller att finna en balans då vi själva vet att vi kan ta träningen till en överdrift. Vi har haft svårt att ta vilan och återhämtningen på allvar. Men vet ni vad, vi har blivit bättre och vi har lärt oss av våra misstag.

Vår naprapat Calle, minns ni honom? Han vi gick till en hel del förra våren på M3 kliniken vid Gåshaga. Han fick oss att förstå hur mycket slitage man utsätter kroppen för när man exempelvis matchtränar. Slutresultatet i vårt fall blev ju faktiskt en del skador i axlar och rygg. (Nu är vi däremot mycket bättre tack vare Calle och hans grymma övningar). Han var en av några viktiga personer som fick oss att inse att vi ska satsa på smart träning, även fast vi exempelvis matchtränar.

11129493_10155397801555641_474189316_n

11127045_10155504825675641_361244084_nVår mamma är, som ni säkert vet, även hon lärare. Hon undervisar i högstadiet och talar ofta om för sina elever (och oss) hur viktigt det är att sköta de: Tre hjärtan

Christinas Tre hjärtan är: Sömn, kost & motion. Dessa tre punkter anser hon vara de viktigaste punkterna för att leva lyckligt och må bra. Vi håller definitivt med henne och vi anser att man ska ta dessa Tre hjärtan på allvar och värna om de med en god balans.

hjärtanIgår på klubben så var ett av samtalsämnena i omklädningsrummet ”smart och planerad träning”. En av oss (Felicia), passar då på att slänga ut sig en himla fin kommentar som löd på följande sätt: Att vattna blomman dubbelt så mycket gör inte att den växer dubbelt så mycket. Så klokt och så sant. Tolka det hur ni vill, men denna kommentar går ju faktiskt att koppla direkt till träning och balans. 

smycka-konstgjord-blomma-blandade-farger__0276805_PE415430_S4Vi avslutar det här inlägget nu innan vi drar iväg alldeles för mycket. På tisdag börjar vår nya resa, nämligen att fördjupa oss inom hälsopedagogiken. Spännande.

Don´t forget to water your plants //Twinsen