boxning hemma kräver utbyggnad vid renovering av hus anlita takläggare i Stockholm

Är det länge sedan som du tränade boxning? Det är ju inte det minsta farligt men bäst att ta itu med träningen igen om du vill behålla formen. Du som har tränat b boxning förut vet ju att man inte måste gå matcher för att träna boxning. Det är bland den bästa träningsform som du kan tänka dig. Att bli en duktig boxare så är det viktigt att börja med allround träning.

Börja med att bygga upp konditionen

Att vara lätt på fötterna är viktigt, plus att du har en god grundkondition. Så snart du bara kan, är jogging utomhus bland det allra bästa. Vid oväder, spring på löpband. Vill du bli en bra boxare är just grundkonditionen bland det viktigaste. Många boxare har vunnit genom att trötta ut sin motståndare. Att vara snabb på fötterna är jätteviktigt. Så snart som du har återfått en bra grundkondition, är det dag att hoppa hopprep. Du behöver kunna gunga ordentligt på fötterna och att träna fötter, fotleder och alla muskler som du har i benen och fötterna är grundläggande det meds.

Hoppa hopprep

När du väl har börjat hoppa hopprep regelbundet är det dags att träna händer och armar. Det är mycket viktigt att du har rejält med muskler på armarna. Träna lyft på gymmet, eller hemma. Gör bänkpressar och börja med låga vikter och öka på vikterna allt eftersom du blir starkare. Du behöver ju kunna slå ner en motståndare på knock-out, eller hur?

Slå på sandsäcken

Börja med att slå på sandsäckar. För att få till en riktigt stark knock-out behöver du både ha bra magmuskler och vara stark i ryggen. Så träna även mage och rygg när du är på gymmet. Ju starkare du blir i dina rygg- och magmuskler kommer du att bli starkare även i armarna, just när du slår till. Sandsäcken och slagen på den härdar dina händer. Du måste ju ha boxningshandskar när du tränar.

Så här gör du när du slår på sandsäcken:

  • Se först till att du är avslappnad i händerna när du du börjar slå
  • Se även till att slappna av i armarna
  • Knyt händerna först när du slår, men innan det ska du slappna av i händerna.
  • Se till att andas, det är lätt hänt att man glömmer bort andningen när man fokuserar på slagen. Se särskilt till att andas precis innan slagen på sandsäcken.
  • När du slår ska du andas ut, när du har slagit ditt slag på sandsäcken, ta ett steg tillbaka och andas ut. Gör detta många många gånger så att det till sist blir en vana.
  • Börja med andningen när du väl har börjat slå på sandsäcken. När det kommer naturligt så får din kropp mer syre. 

Träna slag

När du slår ska du alltid ta ett steg framåt, på så sätt får du kraft i slaget med benen, genom kroppen och ut i handen som slår. När du har slagit tar du alltid ett steg tillbaka. När du tar steg tillbaka, vinkla kroppen samtidigt. Du måste vara beredd på motattack så snart som du har tagit ett steg framåt och slagit. Så när du slår på sandsäcken, gör du så här: andas in, ta ett steg fram medan du slår, ta ett steg tillbaka, andas ut samtidigt som du vrider kroppen höger och sedan åt vänster. På så sätt tränar du hela kroppen att inte bli slagen när motståndaren slår mot dig.

Tröttnat på gymmet?

Om du har tröttnat på att gå till gymmet kan du bygga ett eget gym där hemma. Att bygga ut huset är ett alternativ som är tänkvärt när det kommer till att kunna träna hemma. Har du bänkpress och roddmaskin, samt sandsäck hemma är det mycket lättare att träna när du får tid över för det. Är du intresserad av att bygga ut? Anlita hantverkare som kan bygga ut både väggar, fasad och tak. Här kan du läsa mer om takläggare som är duktiga på takrenovering och takläggning.