Cykling är bra när man har haft uppehåll i träningen.

Har du kommit igång med träningen, eller har du haft semester även från den? Det är ju det som är meningen med semester, att komma bort från allt, kanske även träningen. Då gäller det att försöka komma igång med träningen igen efter semestern så att inte den står i vägen för att komma igång. Om det är flera veckor sedan som du tränade senast, se till så att inte träningen är för hård när du väl sätter igång. Var snäll mot kroppen som har vilat i flera veckor. Ta en rask promenad istället för att löpa på som du har gjort när du har tränat regelbundet. Sjukgymnaster säger att det är lättast att skada sig när man tränar på nytt efter att ha haft ett uppehåll i träningen. Av den anledningen kan det vara bäst att starta träningen med en soft första träning.

Börja med en träning som inte sliter på kroppen

Genom att ta det lugnt kan du slippa skador som kan komma om man tränar för hårt efter en träningspaus. Du kan även träna på sätt som inte sliter så mycket på dina muskler, som att cykla eller simma. Du behöver du inte riskera skador efter ett uppehåll i träningen. Även om du kan få lite träningsvärk så riskerar du inga skador. Varför inte besöka en simhall, eller ta ut cykeln ur cykelförrådet? Cykeln kanske behöver ses över? Om du bor i en bostadsrättsförening, har ni säkert ett cykelförråd, som du kan ta ut cykeln ur. Prova cykeldäcken, är de mjuka? Testa att fylla dem med luft. Hur ser växlarna ut? Behöver växlarna eller bromsarna oljas? Om du vill ha en skön cykeltur och vill slippa obehagliga överraskningar och antingen få punktering eller att växlarna skär sig.

Ta en skön cykeltur som inte sliter på kroppen

I vissa fastigheter har man inga cykelförråd, utan låter bostadsrättsägarna ha sina cyklar i samma garage som bilarna. Har man cykeln i garaget har man mycket större utrymme att fixa med cykeln i garaget. Har man ingen bra pump, varför inte åka till macken och låna deras luftpump och se till så att cykeldäcken är riktigt stenhårda av luft? Du kommer att märka skillnaden när cykeldäcken är riktigt väl pumpade och när de är halvfulla. Cykeln kommer att susa fram i backarna och du har lättare att trampa fram. På samma sätt är väloljade växlar lättare att hantera om du tar hand om cykeln på ett bra sätt. Att starta träningen på cykel är riktigt bra.