Träna sparring är bland det allra bästa när man ska träna inför en boxningsmatch, eller om du tränar boxning bara för själva träningens skull. De flesta klubbar där man kan träna har vissa regler för när man börjar träna sparring. Framför allt bör man ha tränat några månader innan man börjar träna sparring.

Här kommer några bra tips när du börjar träna sparring:

  • Se till att värma upp ordentligt innan du börjar sparra. Det minskar skador som du eventuellt kan få under sparringen. Vid en sparring är det viktigt att vara snabb på foten eftersom du måste kunna ducka och väja för slagen. När du värmer upp så får du igång kroppen ordentligt. Uppvärmningen är som ett sätt att “väcka kroppen” när du väl ska sparra sedan.
  • Hoppa hopprep är bland det allra bästa när du värmer upp. Du behöver nämligen träna fotleder och musklerna i vristerna och fötterna, vaderna och lårmusklerna. Träna även utfall med benen, och byt ben som gör utfallen.
  • Se till att ha de rätta utrustningen som boxningshandskar, munskydd, underhandskar, handomslag, och hjälmen. Du behöver skydda dig själv för slag (och sparkar om du tränar kickboxing).
  • Vill du bara träna för din egen skull och inte vill sparra mot en motståndare kan du sedan träna mot en speedbag och slå mot en boll. Den ska du slå så att den ständigt är i rörelse. Du blir snabbt trött så gör träningen i etapper.
  • Träna skuggboxing, det gör att du tränar simulerade slag mot dig. Du behöver träna upp lättheten i fötterna framför allt. Du tar ett steg framåt medan du slår, sedan direkt tar ett steg bakåt samtidigt som du vrider överkroppen till höger och sedan till vänster. När du väl har fått in den rörelsekombinationen så slipper du slag som din tänkta motståndare kommer att göra mot dig.
  • Träna variationer av uppercat och jab. Uppercut är precis som det låter, slag underifrån och upp, jab är slag rakt fram. All träning ska sedan vara i sådan form att du alla förflyttningar av kroppen sker instinktivt och som reflexer.

När du har tränat detta i flera månader, är det sedan dags att sparra mot en motståndare, om det är så att du vill träna boxning och kanske träna boxning för att börja gå matcher, om det är så att du är mogen för det.
Tycker du det är mycket oljud i boxningsklubben? Det som alla klubbar och gym borde göra för att minska oljud i träningslokalerna är att minska akustiken med till exempel bygga akustiktak, antingen som ett extra lager undertak eller bygga med plattor, så kallade undertaksplattor, eller väggabsorbenter. Här kan du läsa mer om olika ljudabsorbenter som man kan bygga med.